Saturday, October 31, 2009

Beradab dalam berbicara

Tidak dinafikan,blogger banyak memainkan peranan.Apa tah lagi,ahli grassroot yang banyak menyumbang keringat wang ringgit dan tenaga, membantu ikhlas dalam perjuangan.

Namun, ke manakah adab kita sebagai seorang muslim,sebagai seorang pencinta keharmonian? Semuanya hilang. Dalam krisis mendepani pehamahan dan pendapat yang berbeza, akhlak itu yang menyerlahkan siapa diri kita sebenar.

Satu pihak mengutuk sekeras-kerasnya Tuan Guru,sampaikan lebih teruk dan lebih hina daripada perompak dan penjenayah.Dikorek segala sejarah kisah silam semata-mata untuk menjatuhkan martabat dan maruah seorang Ulamak.

Tok Guru pula ada pihak menghentamnya. Sudah lama bertakhta, sudah nyanyuk., dipergunakan penasihat-penasihat. Terlalu banyak kenyataan kepada Tok Guru diberikan, oleh Blogger yang dulu nya menyanjung,memuji dan mengagumi. Kini , nada dan intonasi sekadar selari dengan kehendak musuh tradisi, musang berbulu yang menanti nanti kerosakan dan kehancuran ukhuuwah dalam jemaah.

Tolak ketepilah apa pendapat dan pandangan Tuan Guru dan Tok Guru berdua ini. Siapa diri kita sebenarnya nak dibandingkan dengan tokoh ulamak ini. Bagaimana solat kita,puasa kita,amalan kita dibandingkan dengan tokoh ulamak ini. Kata-katanya berbekalkan solat tahajjud yang tidak tinggal sejak sekian lama, hujjah dan pendapat mereka berdasarkan ilmu curahan rahmat dari kitab al quran.

Malang amat lah malang. Kita berkokok seperti mereka, sedangkan orang lain bertepik mempunyai tujuan dan agenda. Kita terikut langkah dan kokokan sumbang.

Kasihan Ulamak dicerca, dikeji,seperti pengemis tua di kaki lima. Malaun, perompak dan penyangak dibiarkan malah disanjung....

No comments:

Post a Comment